Gerakan/Sukan Untuk Perawatan Buasir


Ambeien atau buasir terjadi apabila urat di dubur mengalami keradangan atau keradangan akibat tekanan. Ada beberapa faktor yang menyebabkan tekanan pada dubur, antara lain, terlalu lama duduk di tandas dan kehamilan.

Gejala umum dari buasir adalah rasa gatal, panas, dan sakit di dubur. Buasir juga kadang menimbulkan darah sehabis buang air besar.

Walaupun sering ditemui di usia dewasa, buasir boleh dirawat dan dicegah. Sukan merupakan salah satu cara untuk meminimakan risiko mengembangkan penyakit ini. Berikut adalah beberapa bentuk sukan yang baik anda lakukan untuk mencegah buasir.

1. Senam kegel
Senam kegel bertujuan menguatkan otot-otot pelvis atau pelvis dan menghilangkan tekanan dari bahagian bawah tubuh. Senam kegel juga boleh menjadi cara utama untuk merawat dan mencegah buasir.


Cara melakukan senam kegel ialah bermula dengan menyedari pengawalan otot dasar panggul. Cuba untuk buang air kecil selama dua saat, kemudian paksa hentikan selama beberapa detik, dan lepaskan lagi. Setelah terbiasa, anda boleh melakukannya tanpa perlu buang air kecil terlebih dulu. Lakukan senaman kegel dengan lima belas kali ulangan setiap sesinya.

2. Berjalan kaki
Rutin berjalan dapat meningkatkan kesihatan secara umum, termasuk mencegah buasir. Berjalan kaki dapat memperlancar buang air dengan memperbaiki sistem pencernaan dan mencegah konstipasi.
Konstipasi menyebabkan anda perlu meneran "keras" saat buang air. Padahal, mengejan memberi tekanan pada pembuluh darah yang membuatnya membesar. Berjalan membantu hal ini tidak berlaku, sekali gus membantu membina massa otot di kawasan pelvis.

3. Aerobik
Rutin melakukan senam aerobik menjaga pergerakan usus tetap normal. Semasa melakukan gerakan aerobik, berlaku peningkatan denyut jantung dan kadar metabolisme, begitu pula dengan proses pencernaan. Latihan seperti berjoging atau sukan air dapat mengekalkan fungsi tubuh tetap normal dan mencegah pembesaran urat di dubur akibat sembelit.

Kendati sukan baik untuk mencegah sembelit, ada pula jenis sukan yang sebaiknya dielakkan, terutama bagi anda yang sudah mengalami buasir. Sukan tersebut adalah angkat beban lantaran dapat memberikan tekanan yang berlebihan pada bahagian bawah tubuh. Memaksakan angkat beban saat sudah mengalami buasir boleh menyebabkan pendarahan di dubur.


Kami De Nature Indonesia adalah semua ubat herba untuk merawat buasir, kami menyediakan ubat buasir semulajadi yang terbaik daripada "Ambejoss De Nature" sebagai kaedah rawatan semula jadi untuk merawat buasir buasir. Alhamdulillah, kami telah berjaya menyembuhkan banyak pesakit dengan buasir, kedua-dua buasir ringan, buasir sederhana dan buasir tahap IV dan IV.

WAIT APA YANG MENYEDIAKAN UNTUK MENCIPTAKAN PENYAKIT ARKIB ATAU SEKARANG SEKARANG ANDA DENGAN AMBEJOSS PERUBATAN DAN SALEP SALWA YANG TELAH MENYATAKAN KESAN UNTUK MELAKUKAN PENYAKIT HIDUP TANPA OPERASI





Alamat: CV De Nature Indonesia Perumahan Cendana Asri No.9, Majenang, Cigaru, Pahonjean, Majenang
Kabupaten Cilacap
Jawa Tengah 53257, Indonesia
Telp: 082138615111

Posting Komentar