Cara Tepat Mengatasi Buasir Pada Ibu Hamli


Darah yang keluar ketika buang air besar (BAB) kerap mencetuskan panik. BAB berdarah ketika hamil merupakan salah satu syarat yang perlu diperhatikan, meski tidak perlu dilakukan secara berlebihan.

Ada dua penyebab utama BAB berdarah ketika hamil iaitu buasir dan fisura ani.

Tepat menyikapi bab berdarah ketika hamil

Penyebab Utama

Buasir tergolong umum dijumpai pada ibu hamil, terutama pada trimester terakhir serta beberapa minggu selepas bersalin. Buasir terjadi apabila saluran darah di bahagian dubur mengembang seperti bengkak.

Pembuluh darah yang bengkak tersebut ketika dilalui najis yang keras atau meneran semasa buang air besar, boleh koyak dan berlaku pendarahan. Selain itu, tindakan mengelap dubur yang mengalami pembuluh darah bengkak dengan tisu, juga boleh mencetuskan pendarahan.


Selain buasir, BAB berdarah ketika hamil juga boleh disebabkan fisura ani, iaitu keadaan di mana dinding dubur mengalami koyakan. Hampir sama dengan buasir, keadaan ini biasanya disebabkan najis yang keras lantaran sembelit. Hakikatnya, sembelit sangat sering terjadi pada masa kehamilan.

Cara mengatasi di Rumah

Pada umumnya, BAB berdarah ketika hamil yang disebabkan oleh buasir maupun fisura ani akan berhenti dengan sendirinya. Tapi anda tetap perlu membuat pemeriksaan untuk memastikan penyebab pendarahan tersebut. Untuk mencegah kedua keadaan itu, penting untuk menjaga agar ibu hamil tidak mengalami sembelit.

Beberapa perkara yang dapat meringankan keadaan tersebut antara lain:

    Pengambilan makanan kaya serat seperti bijirin dan roti dari biji-bijian utuh, serta sayur dan buah-buahan setiap hari. Cukupi keperluan cecair badan, dan lengkapi dengan satu gelas jus buah.

    Jangan menunda-nunda ketika merasakan dorongan untuk BAB. Elakkan pula meneran terlalu kuat ketika BAB.

    Elakkan duduk atau berdiri terlalu lama. Tidur ke arah samping untuk mengurangkan tekanan pada pembuluh darah pada dubur.

    Duduk dengan merendam bahagian dubur atau sit bath, menggunakan air hangat sebanyak dua kali sehari. Selain itu, anda juga boleh cuba menuam kawasan sekitar dubur dengan ais untuk meredakan gejala buasir ..

    Pilih tisu lembut berwarna putih dan tidak menggunakan pengharum tambahan. Selepas BAB, biasakan membersihkan dari arah depan ke belakang.

    Makanan tambahan serat pada ibu hamil sebaiknya dimakan selepas berunding dengan doktor. Vitamin yang mengandungi zat besi boleh mencetuskan sembelit. Tanyakan pada doktor mengenai hal tersebut.
    Mengusahakan agar tetap bersenam secara teratur. Pilih yang sesuai dengan kemampuan fizikal semasa hamil seperti berjalan, yoga ataupun berenang.

    Lakukan senaman Kegel setiap hari. Latihan ini akan meningkatkan peredaran di sekitar dubur sekaligus menguatkan otot dubur. Kegel juga boleh menguatkan otot sekitar faraj yang boleh membantu pemulihan selepas melahirkan. Caranya, tahan otot sekitar faraj dan dubur sekitar 9-10 saat kemudian lepaskan. Ulangi sekitar 25 kali.

    Rujuk dengan doktor mengenai kemungkinan penggunaan salep ataupun ubat buasir jenis lain.


Waspadai Perubahan Warna
Pendarahan yang disebabkan buasir tak jarang mencetuskan rasa sakit pada perut dan membuat air di dalam tandas kelihatan kemerahan. Tapi pendarahan disebabkan oleh fisura ani biasanya tidak menimbulkan rasa sakit. Jika kelihatan hanya sedikit darah yang keluar dan segera berhenti, tak perlu bimbang secara berlebihan. Pengendalian sederhana di rumah dapat mengatasi perkara tersebut.

Najis yang berwarna hitam ataupun gelap, kemungkinan disebabkan pendarahan pada pangkal organ pencernaan yang kemudian bergerak melalui saluran pencernaan yang panjang. Sementara itu, darah yang berwarna merah terang atau gelap pada najis, kemungkinan disebabkan darah yang berasal dari saluran pencernaan yang tidak jauh atau sekitar dubur.


Berhati-hati jika najis kemudian berwarna kehitaman dan tidak lancar ataupun najis tampak terdiri atas campuran darah warna merah gelap dan terang. Jika keadaan ini berlaku, segera berjumpa doktor. Selain itu, sakit perut yang kemudian diiringi dengan keluarnya darah segar juga harus segera mendapat pengendalian doktor

Untuk melakukan pemeriksaan dan memastikan penyebab BAB berdarah, kemungkinan doktor juga akan meminta sampel dari najis yang bermasalah tersebut.

Pendarahan yang berlaku pada ibu hamil, perlu mendapat perhatian khusus. Perhatikan pula gejala-gejala yang mengiringi. Segera berunding dengan doktor jika aduan berterusan atau kelihatan semakin parah.

WAIT APA YANG MENYEDIAKAN UNTUK MENCIPTAKAN PENYAKIT ARKIB ATAU SEKARANG SEKARANG ANDA DENGAN AMBEJOSS PERUBATAN DAN SALEP SALWA YANG TELAH MENYATAKAN KESAN UNTUK MELAKUKAN PENYAKIT HIDUP TANPA OPERASI





Alamat: CV De Nature Indonesia Perumahan Cendana Asri No.9, Majenang, Cigaru, Pahonjean, Majenang
Kabupaten Cilacap
Jawa Tengah 53257, Indonesia
Telp: 082138615111

Posting Komentar